Penang International Airport |
Lapangan Terbang Antarabangsa Pulai Pinang
(PIA) semakin sesak kerana ketibaan pelancong terus meningkat tetapi
strukturnya tidak berkembang sejak 2012.
Terminal itu dibina untuk menampung 6.5 juta
penumpang setahun tetapi tahun lepas, jumlah penumpang mencapai 7.2 juta.
Menteri Kewangan Lim Guan Eng telah
mencadangkan Terminal Pembawa Kos Rendah (LCCT) untuk Pulau Pinang tetapi ia
tidak perlu. Hanya memperluaskan PIA.
Pertimbangkan ini: Lapangan Terbang
Antarabangsa Ngurah Rai di Bali mengendalikan lebih 20 juta penumpang tahun
lepas. Lapangan terbang tidak mempunyai LCCT yang berdedikasi. Apa yang ada
ialah apron terbuka untuk pembawa kos rendah.
Kerajaan harus mengetahui implikasi
pembinaan LCCT baru di titik selatan PIA. Kemudahan kargo sedia ada yang
dimiliki oleh MASkargo perlu dipindahkan ke lokasi baru dan penempatan semula
datang dengan kos. Ia perlu membina selimut, gudang, pusat pemeriksaan
keselamatan dan ruang kastam untuk memenuhi piawaian Pertubuhan Penerbangan
Awam Antarabangsa.
Membina LCCT baru yang hanya memenuhi
keperluan pembawa kos rendah adalah membazirkan wang rakyat!.
Perkembangan terminal PIA akan lebih disukai
kerana kemudahan itu dapat dikongsi oleh semua syarikat penerbangan, termasuk
pembawa kos rendah.
Ulasan
Catat Ulasan